第一 收心 (男女同)
吾身有日
一氣已先存
似玉磨逾潤
如金煉豈昏
掃空生滅海
固守總持門
半黍虛靈處
融融火候溫
De helende werking van hemel en aarde
(Gedicht 3. Het eerste deel is voor mannen en vrouwen, het tweede deel alleen voor vrouwen)
Verzamel je adem op de plaats van geestelijke stolling
Niet bij de rand van de 10.000 dingen,
maar in het oosten waar het nieuwe leven opkomt.
De eenheid keert terug in het veld.
Daal neer in het yin
en een eerder verborgen deugd gaat groeien
als een zaailing door het yange licht.
Na een regenbui
rollend over de top van een berg
galmt op de bodem van de oceaan
de donder.
De donder ontstaat door een samenspel van de aarde met de hemel.
Hexagram 24 van de I Tjing; “De donder keert naar de aarde terug.”
Voordat de donder losbarst heeft energie zich verzameld, de kracht ervan vermeerdert tot een grote explosie. Een enorme en plotselinge opschudding wiens impact vrijwel altijd beweging veroorzaakt in een situatie. Deze plotse krachtige impuls schoont op en heeft een helende werking in stagnatie.
In situaties waar de vitale energie is gestold stroomt de levenskracht niet door. Als er langere tijd stilstand is ontstaat er een rottingsproces, de dood doet haar intrede. De ademtocht keert dit proces om.
Bij meditatie contemplatie of chi kung in de ochtend wordt het lichaam doorgaans gericht naar het oosten. Om met elke inademing het nieuwe te verwelkomen en met de uitademing het oude achter te laten.
Na een nacht kan er stilstand zijn. Als een gestagneerd gebied zich zou verbinden met de 10.000 dingen dan ontstaat er een complexiteit. De problemen zullen groter, moeilijker en diffuser worden. Als er adem komt in de stagnatie creëert de adem een bewegende opening in de stagnatie. Van binnenuit ontstaat er door de adem een eenvoudig veld van in en uitstromen. Zoals een opkomende zon licht en daarmee zicht brengt in de schemering. Zo brengt adem de levensstroom in het gestagneerde. Hetgeen verhardt, verdord of gestagneerd is wordt door het oosten verjongd.
De eenvoud van de adem.
Het bewustzijn van de geest die door de adem stroomt in het lichaam.
Het yin is de moeder van de 10.000 dingen. Indalen in de materie en diens complexiteit en stagnatie is een accepterend proces. Aanpakken wat zich aandient. Adem in de gestolde energie is de spanning ervan aarden.
Sun beschrijft het als een zaailing. De potentie van gestolde energie ontkiemt en gaat groeien door het licht van bewustzijn. Door het yange component van de adem kan het uitgroeien tot een zaailing. Ook hier het beeld van het oosten, daar waar de zon op komt, de windrichting van de lente, het nieuwe leven. De uitbottende kracht van de lente is als de vertraagde donder. Er ontstaat beweging, nieuw leven. Heling.
Donder in de bergen kan als je op grote hoogte bent en dus dichtbij of in de wolken bent, enorm beangstigend zijn. Vaak zijn we bang voor wat zich heeft vastgezet. Of iets zet zich vast uit angst. Er ontstaat stolling bij angst of als we iets te verwerken krijgen waar we niet aan toe zijn. Als een baby’tje van de moedermelk af gaat en gaat eten zijn diens organen nog niet toegerust op het verteren van elk voedsel. Een kleintje begint met een fruithapje of iets dergelijks. Onverteerbare ervaringen worden bewaard voor als er ruimte is en voldoende volwassen draagkracht is.
In volle wasdom bewust adem brengen in de eerder gestolde energie creëert contact met datgene wat bewaard werd. Zodat onvolgroeide delen het licht gaan zien. Kwetsbaar als ontkiemende zaadjes. De belofte van de deugd in zich, het tere wat beschermd diende te worden.
Als het in de natuur dondert en bliksemt kan het fysieke menselijke lichaam de energie van deze krachtexplosies in zich opnemen. Er is een veld binnen in onszelf die deze impuls goed kan gebruiken om de vaak daar opgeslagen spanning in beweging te brengen. De angst die je maagstreek doet samentrekken heeft baadt bij deze energie. De door de donder en bliksem vrij komende energie kan de spanning in de zogenaamde zonnevlecht in beweging brengen, ontladen en aarden. Om de energie van de donder in je op te nemen verzamel je de adem in de stolling, in het gebied tussen navel en onderkant borstbeen. Neem haar in je op, verteer haar en laat haar afvoeren naar de aarde. Zo ben je onderdeel van de helende werking tussen hemel en aarde.
Zo kan de donder je helpen jezelf af te stemmen op de ‘ming neng’. Deze poort van het leven geeft toegang tot de wijsheid van de voorouders. De oorspronkelijke energie van waaruit het leven voortgebracht wordt komt met een open levenspoort en een ontspannen zonnevlecht (maagstreek) ter beschikking. Alle informatie van de persoonlijke voorouders wordt hoorbaar als stem van de individuele levensbestemming. Het hemelse mandaat waarmee je jou leven leeft wordt door de donder versterkt en geheeld (als de donder-energie geaard wordt).
Thomas Cleary vertaald dat als de eenheid terugkeert in het veld de duisternis langs de voorkant omlaag gaat. En het licht langs de achterkant omhoog wordt geleid.
Met het veld wordt én het geheelde gebied van de stolling én het voorouderveld bedoeld.
Thomas Cleary maakt een link naar de ‘kleine hemelse kringloop”; een energie circulatie die ontstaat bij de conceptie en die de hemel- en de aarde energie met elkaar in het lichaam verbindt. En door de circulatie met elkaar de levensenergie, die uit beiden componenten bestaat, verfijnt. De ming men’ speelt een cruciale rol in de energiecultivatie van de ‘kleine hemelse kringloop’. De energie die vrij komt nadat een stolling of stagnatie is geheeld wordt opgenomen in de levensstroom van de ‘kleine hemelse kringloop’.
Terwijl ik dit gedicht aan het vertalen ben zit ik in de regen halverwege een vulkanische berg, Berg Agung in Bali. Hier ervaren we (de inheemse bewoners en ik) dat de warmte uit de aarde omhoog stijgt en de koele regen uit de hemel neerdaalt.
In mijn bekken is er een aangename, levendige borrelende warmte die via mijn staartbeen en heiligbeen achterlangs in het lichaam oprijst tot in de hersenstam, middenin het hoofd. Daar waar trauma, angsten en instinctmatige reacties een cruciale rol spelen in het al dan niet laten stromen of laten stollen van energie, ontspant nu en heelt door deze aangename opstijgende warmte. Het bovenste deel van het hoofd is koel en kalm, wat via het gehemelte aan de voorkant van mijn lichaam neerdaalt tot in het bekken. Deze subtiele stroom van zowel de opstijgende warmte als de neerdalende koele rivier geeft een vruchtbaar klimaat voor ontkieming. Waarbij de verjonging en verlevendiging van stolling zowel plaats kan vinden in de door adem gecreëerde ruimte als in de hele romp.
De laatste poetisch beelden die Sum beschrijft zijn alleen bedoelt voor vrouwen.
Als er niet de aanwijzing “geldt alleen voor vrouwen” had gestaan kan ‘de regen’ symbool staan voor het speeksel. Afhankelijk van de kwaliteit van het speeksel wordt er gesproken over het levenselixer. Speeksel als je eigen medicijn. Sowieso zet het speeksel het gedonder van de interne organen aan.
“Na de regen…” duidt enerzijds op de periode na de maanstonde. Anderzijds op de periode na de menopauze. Als het bloedden ten einde loopt kunnen warmte-wellingen en opvliegers als donder tekeer gaan om op te schonen. In de vruchtbare levensfase van een vrouw is er na de menstruatie een periode van creativiteit. Dit scheppende vermogen is als een vertraagde donder, de energie zet in beweging er wordt geschapen.
De donder kennen we ook als boosheid. Als iemand boosheid uit kan de stem donderen en (wederom mits geaard) kan na de uitbarsting er een ontspannen, opgeschoonde sfeer ontstaan.
De donder als heling en schepping gaat door alle lagen heen. De berg is het meest yang van de aarde. Oceaanbodems zijn het meest yin van de aarde.
Na de regen, als de activiteit van het hoofd kalm en rustig is geworden en er een koele neerwaartse rivier stroomt kan de helende werking van de donder diep doordringen, van grote hoogte tot in de laagste regionen.