第七符火
(五六兩句女子獨用)
胎息綿綿處
須分動靜機
陽光當益進
陰魄要防飛
潭裡珠景
山頭月吐輝
六時休少縱
灌溉藥苗肥
Licht lichaam
(Gedicht 7 )
Stil gaan pulseert in het lichaam
van de zijdezacht wiegende voorgeboortelijke adem.
Het yange licht ontvouwt zich,
waardoor de yinne ziel weg wil vliegen.
Blijvend ligt in de vijver een parel vol panorama,
De maan verschijnt in het licht van de vuurspuwende berg.
Rust als de avond valt, alle weelde weg,
Voedt en versterk enkel het zaad van het medicijn.
Sun Bu-er borduurt voort op het vorige gedicht waarbij de embryonale adem ruimte biedt aan de stoofpot. Het vuur, de beweging, de hemel, (het trigram yang yang yang) is de stoof en de pot gevuld met water, de materie, de aarde ( het trigram yin yin yin) zorgen er samen voor dat het pure yang door het yin heen kan breken.
Hexagram 11 ‘vrede’ (hemel onder de aarde; yang yang yang yin yin yin) gaat over in hexagram 34 ‘ de macht van het grote’ hemel onder de donder; yang yang yang yang yin yin) en via hexagram 43 ‘de doorbraak’ (hemel onder het meer; yang yang yang yang yang yin) naar hexagram 1 ‘het scheppende’ (hemel onder en hemel boven; zes yang lijnen).
Je zelf hieraan overgeven is als een goddelijke hemel binnentreden.
In deze gelukszalighied kan de beoefenaar de neiging hebben met het opstijgende yang op en uit het lichaam te stijgen. De “po”ziel, de kracht van het metaal element zweeft weg waardoor het fysieke lichaam niet mee getransformeerd wordt. Alle yin elementen behouden het onstoffelijke in het stof. Ook hierin is de opbouw van het zesde gedicht, voorafgaand aan dit zevende, een goede handleiding. Sun vraagt je in het zesde gedicht je te ontdoen van alle schijn en geen enkele illusie vast te houden.
In de onderste stoofpot (onderste datien of elixerveld) ligt de parel van gewaar-zijn. Als de yinne ziel blijft aarden en in het fysieke lichaam aanwezig is, blijft de parel ( ofwel de steen der wijze) in de vijver. De vijver als symbool voor het waterbassin, het bekken met als bodem het perineum. Het perineum is het gebied tussen het geslacht en de anus en draagt onder andere in de acupunctuur de naam ‘punt van leven en dood’. Als de yin ziel in je lichaam is dan versterkt de aarding zich en ontstaat er mer beoefening meer vitale vreugde om te leven.
Dan onstaat er in het yin ( in dit gedicht de vijver) het yang ( het panorama) Vergelijkbaar met het witte oog van de zwarte vis in het tai chi symbool). Dit nodigt meteen het yin (in dit gedicht de maan) in het yang uit ( de vulkaan gelegen in de kruin), of de zwarte stip in het yange deel van het tai chi symbool. Het pure yang (het zicht, panorama) onder het pure yin ( de maan) brengt het medicijn voort.
Ik heb in de vertaling gekozen om de dag en de nacht erbij te betrekken waarin je als het yange licht zich ontvouwt actief gaat trainen en als de schemering zich aankondigt en de avond valt de yin fase ingaat. Stil worden, vasten, naar binnen keren. Vaak wordt het beeld van een zwangere vrouw vooorgesteld. Zodra het medicijn zaad krijgt leef dan zo behoedzaam als of je zwanger bent. Let op wat je tot je neemt en wat je naar buiten brengt. Het etmaal rond onophoudend oplettend opdat de zaailing als een spirituele foetus stabiel groeit.